Quins són els fonaments per a una educació en valors ètics?

Ciències Socials - Magistral 30.09.11
Reflexió dels articles
Finalitats = fonaments
Qualsevol acció docent ve condicionada per un marc de finalitats.
Jo sóc tu quan jo sóc jo
La meva acció passa a ser de l’altre
 Valors ètics:
-       “L’ètica és constitutiva de l’acte educatiu” vol dir que tota acció a l’aula està dins d’un plantejament ètic.
El constructivisme és l’aprenentatge basat en els coneixements previs per poder construir les noves adquisicions, és a dir, es posa en marxa la Zona de Desenvolupament Pròxim.
Els aprenentatges són un espiral no cíclics, perquè tot coneixement és pot aprendre a qualsevol edat.
Concepte nouà Alteritat: quan tens en compte a l’altre)
-        Qualsevol dels valors que creiem que són òptims pels adults, els hem de treballar des de ben petit.
-        L’ètica com aprenentatge: En la teva acció a l’aula determines aquesta ètica com a element d’aprenentatge, fins i tot, en l’organització de l’espai a l’aula.
Exemple: nens/es de P5 asseguts en cadires i la monja situada en un lloc més alt.
-       “Si no hi ha tècnica, pot haver-hi acte educatiu, en canvi, si només hi ha tècnica i no hi ha acció ètica, ben segur que no pot haver-hi educació”
Tenint en compte que la tècnica actualment pot ésser les noves tecnologies, abans el ordinador era un acte educatiu, per tant, l’eina va passar a ser l’ètica. Tot i així, l’eina no determina l’ètica de l’educació. Així doncs, no es pot confondre la tècnica amb l’acte educatiu, ja que educar ja parla d’una acció.
Actualment:
Ensenyar - Educar:
(transmetre coneixements ) - (comporta més ètica i està ple d’una acció ètica)

Des de ben petits s’ha d’inculcar el pensament hipotètic – deductiu, per tant, aprendre com anar de lo concret a lo abstracte. Perquè és un aprenentatge que els hi costa assimilar, ja que es un pensament més complex, però quan l’assoleixen són capaços de poder canviar allò que vulguin en la seva vida i poden ser lliures.

De la tolerància a la responsabilitat
Valors ètics:
-          S’han de creure els valors ètics per poder traslladar-lo a les aules:
·         Respecte – empatia
·         Tolerància (has de tenir les coses clares) à tenir criteri, i han d’aprendre a:
§  Observar
§  Experimentar, per poder analitzar el que observes. Per tant, comprens.
§  Argumentar, justificar. Es basa en la comunicació: Assertivitat.
·         Cooperació, compartir: el treball cooperatiu és vital.
·         Responsabilitat: tenir la capacitat de ser conseqüent amb els teus criteris sent tolerant.
·         Igualtat: no discriminació. Ser capaç de diferenciar.
·         Humil - persuadir

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada